Jumaat, 16 April 2010

MENCARI DIRI SEBENAR........

Kenapa baru sekarang baru terfikir untuk mencari siapa diri sendiri? Apakah kerana matlamat diri yang sebenar belum tercapai, yang sering gagal dalam kehidupan yang membuatkan diri sendiri belum dikenali secara dalam....? Itu yang menjadi persoalan selama ini.
Hampir tiga puluh lapan tahun aku hidup, namun nyatanya hari ini baru aku menyedari bahawa aku belum mengenali siapa diri ku sebenarnya. Entah dimana aku sebenarnya selama ini dalam perjalanan ku ini. Biarpun sering pergi jauh mengembara bukan saja merentasi negara malah juga sudah merentasi negara orang, namun nyatanya aku belum dapat mengenali siapa diri ku sebenarnya aku. Mungkin kalian akan bertanya, betulkah tidak apa yang aku tuliskan ini? Bagi sebilangan pembaca mungkin menganggap aku ini mungkin agak gila, kerana selama ini aku tidak mengenali siapa diri ku. Bukan kerana kehilangan daya ingatan ataupun otak miring, bukan namun aku belum tahu dimana letaknya diriku sebenarnya didalam diri ku ini, itu yang aku katakan aku sebenarnya ketika ini sedang pencarian diri ku sebenarnya. Mencari identiti ku sebeanrnya dalam hidup ku. Aku sebenarnya hilang... hilang bertahun..... namun untuk kembali aku gagal menjejakinya.
Kehilangan jejak menjadikan aku sukar untuk kembali kedalam diri ku, self confident ku sering hilang, jalan ku sering terpesong, aku takut aku akan kehilangan terus akan diri ku. Begitu lama aku mencari diri ku, destinasi diri ku semakin jauh aku terus mengejar, lenguh rasa kaki mengejar badan ku menjadi lemah, minda ku menjadi bosan tidak mahu untuk berfikir. Dalam aku mencari jejak langkah - langkah diri ku sebenarnya, aku keletihan, ku cari danmencari, namun kenapa tidak pernah ia melekat terlalu lama, dan pastinya ia akan hilang kembali. Egokah aku kerana terlalu sukar untuk mempercayai diri sendiri?
Kegagalan demi kegagalan dengannya aku tetap bangkit jua, namun kenapa setiap kali aku bangkit untuk melawan kegagalan itu, aku tersungkur lalu membuatkan aku lemah lagi, dan aku kehilangan diri ku lagi, lemah lagi...... entah dimana sebenarnya aku ini.......!!!!!!!!!
Setiap kali bila bangun pagi aku bercermin, aku lihat pada fizikal badan ku, sama seperti biasa dan hari - hari sebelumnya....! Namun dalam diam minda ku berfikir apakah ini diri ku sbenarnya? Lalu aku lemah lagi, malas untuk bangkit semula, kelemahan dan longlai.......!! Ingin menjadi seperti orang lain... namun kenapa sering tergagal.....! Bukan ingin menjadi mereka sepenuhnya atau ingin seperti diri orang lain tersebut.... bukan namun aku inigin menjadi berjaya seperti mereka itu..... Namun kenapa aku gagal dan gagal..... tidak pernah untuk aku mendapat apa yang aaku inginkan. Kenapa....itu pertanyaan ku pada maha pencipta..... kenapa? Itu juga yang aku tanyakan pada maha pencipta........ Otak dan minda ku jadi keletihan......!
Pintar? betulkah? namun dimana letakanya kepintaran itu....namun tidak sedikitpun aku meraakan semua itu....? Aduh..... aku merintih..... aku menangis kerana sepanjang perjalanan ku ini aku tergagal, terjatuh.... biarpun aku berjaya bangun dari kejatuhan ku itu, nmaun aku gagal lagi, dimana sebenarnya aku?????????????
Keyakinan pada diri ku hilang..... ku renung dan bercermin diri ku, mencari dimana sebenarnya diri ku bersembunyi dalam diriku sebenarnya? Namun aku gagal dimana letaknya diri ku sebeanrnya dalam diriku. Aku patah harapan... ingin aku biarkan saja aku takut aku akan tersungkur jatuh dalam jurang yang dalam, aku mencuba namun aku takut aku akan terus kehilangan arah tuju. Dimana letaknya diri ini sebenarnya???????
Muhasabah diri, meletakkan aku untuk dekat pada maha pencipta, namun dalam aku mendekatkan diri dengan maha pencipta, aku masih agal mencari diri ku sebenarnya...... Berkhayalkan aku disepanjang perjalanan kehidupan ku ini?????? Waraskah aku disepanjang jalan kehidupan ku ini? Mentaliti otak dan minda ku masih ditahap yang baik, bermakna aku masih waras, namun pencarian pada diri ku masih aku teruskan kerana semakin aku gagal menjejaki diri ku, maka aku akan umpama hidup dalam khayalan. Lemah kaki untuk berdiri berjalan keletihan..... tiada yang pernah tahu apa sebenarnya yang aku tanggung biarpun bibir mengukir senyum, kaki masih mampu untuk berjalan dan tangan masih lagi kuat untuk mengangkat, namun pada dasarnya aku hilang jejak dalam diri ku sendiri..........!
Aku hilang arah dan jejak, ditambah lagi dengan kekeliruan pada minda untuk mencari diriku sebenarnya......! Aku terhina pada diri ku sendiri kerana tidak mampu untuk kembali kepada diri ku sendiri, berputar - putar aku redahi diri ku, namun aku masih gagal. Dimana??????? Sering aku bertanya diri persoalan sebegitu namun jawapannya juga sama...... gagal lagi gagal lagi.....! Aku tidak pernah untuk menyalahkan diriku kepada nasib, namun aku sering salahkan kepada diri ku kerana aku gagal dalam menjajaki diri ku sebenarnya, dan kerana itulah nasib ku sering malang dan kejayaan itu takut untuk datang kepada ku. Namun kegagalan itu saja yang sudi bertandang kepada diriku.
Aku bangkit kini, bersemangat setelah aku ketahui diri ku sebenarnya hilang dalam diri ku, dan kini aku mempunyai matlamat yang tinggi agar aku akan dapat menjejaki diri ku yang sebenarnya, dan kekuatan inilah yang akan membawa aku kepada diri ku sebenarnya, ketempat persembunyian diri ku kini bersembunyi. Esuk lusa pastinya aku akan hadir dengan diri ku sendiri dengan diri yang telah hilang begitu lama.........!
Aku berdoa dan berharap agar esuk aku akan menemui diri ku sebenar dalam diri ku ini, dan semoga tidak akan ada lagi kekeliruan dalam diri ku ini.....................

0 ulasan: