Isnin, 28 Disember 2009

BICARA PENGEMBARA : UNIKNYA CIPTAAN TUHAN - DALAM LAUTAN ADA SUNGAI.... SUBHA NALLAH





Assalamualaikum Semua,

Semasa aku membuka blospot faezuddin.blogspot.com aku terlihat pada gambar ni, llu aku amati apakah yang dimaksudkan oleh sipenulis blog tersebut, lalu setelah puas aku perhatikan barulah aku nampak perkara sebenarnya.

Ya Allah, kata ku dalam hati bila aku ketahui yang rupanya didalam gambar tersebut adalah sebuah sungai, tidak dapat aku bayangkan bahwa didalam sebuah lautan ada lagi sungai, dapatkan kita bayangkan semua itu? Namun biar apapun itu semua adalah rahsia penciptanya iaitu Allah SWT, kerana mungkin ia mempunyai agenda yang tersendiri untuk mencipatakan semua itu. Aku terfikir bahawa bertapa kayanya Tuhan yang mempunyai daya cipta yang tidak tercapai oleh akal kita, namun semua itu adalah rahasia Tuhan. Dan itu adalah yang dipanggil sebagai keajaiban dunia. WALLAH HU WA'LAM.... Samada ia benar atau tidak itu semua adalah rahsia orang yang telah mengambil gambar tersebut, jika ianya betul itulah rahsia keajaiban tuhan.

BICARA HIDUP : KEMULIAAN SEORANG ISTERI DISISI TUHAN.

ﺒﺴﻢAsslamualaikum,

Hai semua bertemu kita lagi, kali ini tiada ada yang banyak ingin aku tuliskan untuk kalian pembaca blog ku, melain hanyalah sebuah renungan buat pembaca semua. Jadi silakanlah membaca artikel dibawah ini yang aku perolehi dari satu blog kegemaran aku juga, artikel ni saja aku ambil dan uatkan dalam blog aku ni untuk renungan kita semua. Silakanlah membacanya.


Mulianya seorang isteri disisi Allah…
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.



Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka…..
Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan Tuhan… jadi ‘kilang ‘ manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh…
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. ..
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.



Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?
Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.



Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.
Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.



Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua..
Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.



Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini..
Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan
diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.



Sesingguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.



Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him .



“Wahai Tuhan…
ku tak layak ke syurgamu ….
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu…
kamilah hamba yang mengharap belas darimu …



“Ya Allah…
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia”……



Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah ‘Laa ilaaha illalLah’ ini.



Aku dapat petikan diatas melalui blogspot faezuddin.blogspot.com. Bukan aku yang tulis artikel diatas tu, aku dapat melalui blogspot yang aku tuliskan tadi tu, so aku ambil dan bawa semula keblog aku ni untuk renungan pembaca blog ni, sekurangnya aku dah minta izin dari tuan yang ampunya blog tu sebelum aku muatkan dalam blogspot aku ni. Aku tak ambik tau... tapi aku dah minta izin. Hehehehehe..... bukan apa sekadar untuk renungan kita bersama, berkongsi ilmu itu adalah sesuatu yang memberikan faedah besar selain daripada mendapat pahala.

Ahad, 27 Disember 2009

2009 SUDAH HAMPIR KEPENGHUJUNGNYA

Hanya tinggal beberapa jam saja lagi, kita akan melangkah ke tahun baru 2010. Dan apakah matlamat serta azam kita disepanjang tahun 2009 ini banyak yang telah kita capai atau pun sebaliknya. Bagi aku banyak yang aku impikan dan cita-citakan disepanjang tahun 2009 ini belum lagi dapat mencapai matlamat dan sasarannya, masih belum dapat dilaksanakan dan masih ada yang belum aku capai lagi.
Bagi aku semua ini adalah cabaran dan memerlukan kesabaran bagi ku. Dan apa yang perlu aku lakukan kini adalah untuk berusaha dengan lebih gigih dalam mencapai matlamat dan hasrat yang aku impikan. Pada dasarnya perancangan yang teratur adalah sesuatu yang penting, dan insyaAllah semua itu mungkin akan aku buat agar apa yang aku impikan akan terlaksana.
Bagi mereka yang bertanya belum lagi menimang anak? Itu adalah sasaran baru ku pada tahun 2010 ini, bagi semua pengunjung blog ku, jangan lupa doakan aku agar aku akan dapat menimang cahaya mata pada tahun 2010 ini. Itulah impian ku sejak mulah aku mendirikan rumahtangga, namun aku pasrah kerana mungkin balum lagi ada rezeki dari Tuhan buat aku dan isteriku. Dan itulah antara azam ku pada 2010 ini.
Apa yang aku harapkan semoga dengan datangnya tahun baru ini akan dapat meningkatkan lagi kemajuan pada diri kita masing -masing dan mana yang kita rasakan perlu untuk berusaha lebih, itulah yang perlu kita usahakan, dan yang penting apa pun yang ingin kita capai biarlah dengan matalamat dan niat yang betul, kerana setiap angan - angan itu perlukan usaha dan usaha itu adalah tangga kejayaan pada sebuah cita - cita dan angan - angan kita tersebut.
Akhirnya kepada semua, semoga dengan berundurnya tahun 2009 yang tidak lama lagi ini akan meninggalakn segala kenangan pahit manis yang tercata pada sepanjang tahun 2009 ini, dan marilah kita alukan kedatangan tahun 2010 ini dengan penuh azam dan penuh dengan cita - cita dan matlamat agar apa yang kita impian kita yang belum terlaksana pada tahun 2009 mini akan dapat kita capai pada tahun 2010.
Salam untuk semua.........

MEKAH TAHUN 2010


Assalamualaikum semua,
Inilah dia gambar dan rupa baru kota mekah sekitar tahun 2010 nanti. Sumber gambar diatas aku perolehi dari blogspot blogger faezuddin.blogspot.co

MasyaAllah itulah yang dikatakan sebagai kemajuan, siapa yang dapat menyangka kota mekah kini juga semakin pesat memangun, dan telah banyak pembangunan moden. Kini mekah sudah jauh membangun dan malah bangunan yang dibangunkan juga adalah dengan rekabentuk yang begitu moden.
Aku berdoa semoga satu masa nanti, jika diizinkan dengan rezeki yang luas dan kesihatan yang baik aku ingin kesana lagi, mudahan diperkenankan oleh Tuhan niat suci ku itu.

Selasa, 22 Disember 2009

BICARA KU : DALAM PUISI INI......

Isnin, 21 Disember 2009

KEMBARA YANG SEPI

Tiada lagi segalanya
yang dibawa bersama hanyalah amal semalam

yang menjadi pendamping setia
pada sebuah kembara sepi ini.


Tiada lagi teman disisi
untuk menemani pengembaraan sepi ini
tiada lagi isteri tersayang
sebagai pendamping pada pengembaraan ini

tiada lagi anak - anak untuk mengiringi
sepanjang pengembaraan sepi.


Tiada lagi pakaian yang berjenama
yang dipakai disepanjang pengembaraan ini
tiada lagi kereta mewah untuk dipandu
disepanjang jalan pengembaraan ini
yang dipakai hanyalah kain putih pembalut tubuh
hanya amalan dan iman semasa hidup
yang menjadi pandu pada kembara sepi ini.


Tiada guna lagi memiliki wang berjuta ringgit
tiada lagi guna tanah beribu hektar
yang ditunggu setiap hari sebagai pengiring
disepanjang jalan kembara ini
hanyalah doa dan sedekah
dari mereka yang ada didunia sana


Tiada lagi ruang luas
untuk bebas bergerak
tiada lagi penghawa dingin dikala kepanasan
tiada lagi lampu untuk dinyalakan
pada kala kegelapan melanda
segalanya berpandu pada amal dan taqwa.

Segalanya bergerak bersendirian
Segalanya ditanggung bersendirian
Segalanya dilaksanakan sendirian
tiada lagi sesiapa berada disisi
segalanya berseorangan, bersendirian
rintihan dan kesal yang tiada lagi berguna
tika kembara sepi ini.


Oleh:
HM Tasra
DES, HQ
22 Disember 2009

BICARA KITA : ' MARI KITA CERMIN DIRI KITA SEBELUM KITA TENGOK ORANG LAIN'



Mungkin agak terlalu pelik apabila membaca tajuk yang aku sediakan untuk awda semua baca dalam blog aku kali ini. Entahlah kenapa aku tiba - tiba teringatkan tajuk tersebut dan aku teringin sangat nak muatkan dalam blog aku kali ini. Namun pada hakikatnya ianya adalah untuk peringatan pada diri ku sendiri dan tiada terniat untuk menyindir sesiapa pun.
Kita sering menilai seseorang itu melalui perwatakan yang ditunjukkan kepada kita, namun pernahkah kita menilai diri kita sendiri? Kadang kita terlupa terlalu banyak menilai orang lain sehinggakan diri kita sendiri terlupa untuk menilainya. Sememangnya siapapu yang sanggup mengatakan dirinya terlalu buruk, tiada siapa pun yang sanggup mengatakan dirinya buruk kepada orang lain. Sekalipun aku sendiri, namun sejauh mana kita selalu menilai keperibadian kita seperti mana kita sering menilai keperibadian orang lain? Inilah aspek yang perlu kita lihat dan ambil kira.
Kita terlalu ambil mudah dan senang untuk menilai keperibadian dan perwatakan orang lain, hanya kadang - kadang dengan melihat perwatakan dan gaya yang ditunjukkan ataupun melalui apa yang kita dengar cerita mengenai orang tersebut dari sesuatu. Kita menghakimi keperibadian seseorang itu melalui watak luarannya saja, namun apakah watak luaran itu sama dengan watak dalam dan keperibadian mereka sebenarnya? Kadang watak yang baik yang ditunjukkan oleh seseorang itu hanyalah sebagai pemikat kepada orang lain, namun sebaliknya kadang - kadang ianya mempunyai sikap dalam yang lebih buruk dari apa yang kita nampak.
Kita sering menilai bahawa mereka yang ada dipenjara tersebut adalah orang yang jahat, namun apakah kita pasti orang - orang yang berada diluar penjara itu adalah mereka - mereka yang baik - baik? Sudah tentu tidak semua yang ada diluar ini adalah golongan yang baik - baik. Kita terlupa untuk memberikan penilaian kepada diri kita, kerana semakin banyak pujian yang kita terima dari orang lain membuatkan kita sering terlupa siapa diri kita, sehinggakan kita sering beranggapan yang kita ini adalah seorang yang sempurna. Namun pernahkah kita menilai diri kita sendiri dengan penilaian kita sendiri? Kita selalu terlupa untuk memberikan penilaian kepada diri kita, kadangnya apabila kita sering terlupa untuk menilai kepribadian kita membuatkan kita menjadi ego dan angkuh, kadangnya kita terlupa bahawa penilaian orang itu lebih baik dari penilaian kita sendiri.
Bagi aku teguran dari orang lain adalah amat mustahak untuk memperbaiki diri ku, kerana setengah dari kelemahan kita dapat dinilai oleh orang lain dan selebihnya adalah datang dari kita sendiri. Kadang - kadang tidak semua teguran yang diberikan oleh orang lain tersebut adalah satu teguran yang baik untuk kita ikuti, adakalanya kita perlu memikirkannya terlebih dulu sebelum kita mengambil kira teguran tersebut, dan disinilah kita perlu berfungsi untuk menilai dan mencerminkan nilai keperibadian kita sebenarnya. Banyak faktor yang membuatkan kita perlu untuk menilai dan bercermin dengan diri kita sendiri, kerana dengan cara menilai dan bercermin dengan diri kita sendiri dapat membantu kita untuk bermuhasabah, menilai keburukan yang ada pada diri kita sendiri dan berfikir bagaimana cara yang terbaik untuk kita memperbaikinya.
Namun kita tidaklah begitu sempurna, mungkin sudah dijadikan sebagai satu sifat yang ada pada setiap insan itu, kita lebih suka melihat dan menilai orang lain daripada kita menilai diri kita sendiri. Kekadang kita berbangga kerana hubungan kita dengan Tuhan itu kita dpat laksanakan dengan sebaiknya, kita kerjakan apa yang disuruh oleh Ugama, dan hubungan kita dengan Tuhan kita jaga dengan sebaiknya tanpa sedikit pun kita pernah mengabaikannya, kerana kita mengharapkan Syurga sebagai balasan daripada Tuhan pada satu masa nanti, namun bagaimana hubungan kita dengan sesama insan? Apakah hubungan kita sesama insan sebaik hubungan kita dengan Tuhan? Ini yang kita juga sering terlupa, kita sering terlupa untuk menjaga hubungan kita sesama insan, yang mana kita sering tidak pernah ambil peduli hal ini. Namun pernahkah kita terfikir, hubungan sesama insan itu teramat penting untuk membawa kita keSyurga?
Kenapa Saya katakan begini? Bukankah hubungan sesama insan ini juga ditekankan dalam ugama kita? Hubungan silatur rahmi sesama insan adalah salah satu faktor yang utama yang dituntut oleh Ugama kita, kerana salah satu dosa yang tidak termapun adalah dosa sesama insan, dan inilah yang menjadikan kita sering terlupa. Bagi kita hal sesama insan ini adalah sesuatu yang sering menjadiremeh temah bagi sebilangan daripada kita. Hablum min nan nas adalah satu satu yang paling utama kerana setinggi mana pun ibadat yang kita lakukan kepada tuhan, jika hubungan sesama insan tidak kita laksanakan dengan yang terbaik, ianya akan memusnahkan segala amal kita. Kerana dosa kita kepada Tuhan apabila kita memohon keampunan dan bertaubat insyaAllah Tuhan akan memberikan keampunan, namun jika kita melakukan kesilapan dan kesalahan sesama kita sesama insan selagi kita tidak mendapat keampunan dari mereka yang pernah kita sakiti dan terusikkan hati mereka , segala amaln kita akan tergantung - gantung. Jadi mari kita fikirkan bersama, dan marilah kita nilai semula diri kita masing - masing.
Aku akui diriku tidaklah sempurna dan aku juga melakukan kesilapan. NAmun marilah kita sama - sama bermuhasabah merenung dimana diri kita sebenarnya, bukan saja pada penilaian orang lain malah juga pada Tuhan. Mudahan kita semua akan mendapat rahmat dan keberkatan dari Tuhan yang maha Kuasa......AMIN.

Ahad, 20 Disember 2009

SALAM MAAL HIJRAH BUAT SEMUA


ASSALAMUALAIKUM SEMUA,
Terlebih dahulu belum terlambat rasanya bagi ku untuk mengucapkan Selamat Menyambut Awal Tahun Baru Hijriah 1431 untuk semua pengunjung blog ku. Dan maaflah kerana terlewat untuk memposkan ucapan ini untuk kalian semua. Namun semuanya adalah kerana keterbatasan waktu yang menyebabkan kelewatan ini berlaku. Walau bagaimanapun ku harap ianya belum terlambat lagi.
Tanpa kita rasai perjalanan waktu telah membawa kita ketahun yang baru lagi, dan bermakna perjalanan kita sudah semakin terasa pendek. Berlalunya Hijrah 1430 meninggalkan berbagai kenangan bagi kita semua, dan apa yang diharapkan semoga apa yang kita ada dan dapatkan disepanjang tahun lalu akan memberikan kita satu pandangan baru bagi kita semua terutama bagi memajukan diri kita semua. Dan semoga dengan datangnya tahun baru Hijrah 1431 ini akan mengorak langkah baru kepada kita semua, dan semoga apa pun yang kita impikan akan mencapai matlamatnya, dan apa yang perlu kita sama - sama perjuangkan adalah hak berugama, dan yang paling penting bagi kita semua adalah tali persaudaraan kita semakin kukuh lagi dan kita semakin bersatu dalam apa jua yang kita perjuangkan. Kerana dengan bersatu saja kita akan menjadi ummah yang paling kuat, kerana itulah kunci sebenar kekuatan Umat Islam iaitu bersatu. Dengan bersatu kita mampu melawan segala anasir jahat yang ingin memcah belahkan umat kita. Jadi semoga dengan datangnya Tahun Baru Hijrah 1431 ini akan memperlihatkan kekukuhan kita dan bersatunya ummah islam semua.
Akhirnya Salam MAal Hijrah 1431 Buat Semua........

Rabu, 16 Disember 2009

BICARA KEHIDUPAN : 'ANAK KU SAZALI' - WAJARKAH ORANG TUA MEMPERBESARKAN HAL REMEH TEMEH ANAK - ANAK?






Pernahkah awda menyaksikan filem klasik 'ANAK KU SAZALI' yang dilakunkan oleh Allahyarham Tan Sri Dr P. Ramlee? Bagi awda yang pernah menyaksikan filem klasik ini apakah komen awda pada jalan cerita yang diceritakan? Saya bukan hendak memberikan komen pada jalan cerita maupun pada slot lakunan pelakonnya, namun yang ingin saya tanyakan pada awda pembaca blog sekelian, apakah didikan yang diberikan oleh Hassan kepada Sazali itu satu cara pendidikan yang baik ataupun bagaimana? Bagi aku sendiri banyak pelajaran yang aku pelajari dari jalan cerita tersebut apa tah lagi dalam nilai pendidikan moral anak - anak, kerana apa melalui apa yang kita tonton dari jalan cerita tersebut terlalu banyak kesilapan yang dilakukan oleh seorang bapa dalam mendidik anaknya. Namun itu hanyalah jalan cerita pada sebuah filem.
Aku ingatkan perkara sebegitu hanya berlaku dalam filem saja, namun pada dasarnya dalam kehidupan reality yang diluar sana pun masih ada juga ibu bapa yang bersifat sebegitu. Siapa yang tidak sayangkan anak? Itulah antara perkataan yang sering aku dengar baik dari arwah iuku sendiri maupun dari mulut kakak - kakak ku dan orang lain, memang semua orang sayangkan anak, namun bagaimanakah cara yang terbaik untuk memberikan kasih sayang kepada anak - anak? Ini yang kadang - kadang menjadikan sebilangan orang bertanya. Bagi aku memberikan kasih sayang kepada anak - anak itu adalah satu perkara yang wajib bagi setiap orang tua, namun perlukah orang tua ikut campur dan memperbesarkan hal remeh temeh anak - anak? Jawapan itu ada pada awda sendiri.
Memberikan kasih sayang kepada anak - anak seperti yang aku katakan tadi adalah atu kewajipan yang perlu diberikan oleh orang, dan mengelinga serta mengambil tahu hal anak - anak juga adalah kerpeluan yang wajib bagi setiap orang tua, namun perlukah ikut campur hal ehwal anak - anak dan berlebih - lebihan dari anak itu sendiri juga perlu? Inilah yang ingin aku persoalkan sekarang.
Entahlah dimana kesilapan sebenar yang berlaku sehinggakan berlaku sedikit perselisihan dianatara beberapa orang remaja baru - baru ini. Namun dari apa yang aku dengar melalui dari sumber yang aku ketahui perkara tersebut berlaku adalah akibat dari salah faham dan pengertian yang membawa kepada permasalahan yang hampir membawa kepada tumbuk bertumbuk. Biasalah anak - anak remaja, namun aku sedikit confuse juga, bila mana anak yang dimaksudkan lebih awal yang mendatangkan masalah tersebut ku lihat bukanlah nampak seperti gagah sangat dan tahi kelahi, aku terkejut bila ada orang yang menunjukkan aku aku tersebut. Aku tengok anak tersebut cool saja, malah aku berfikir bayak kali betulkah dia yang buat trouble ni? Well bagi aku yang tak tahu cerita ni, angguk sajalah kepala, namun hati ku tidak yakin kerana anak tersebut bukanlah dari golongan remaja yang nakal, kerana dilihat dari penampilannya ianya seorang yang baik dan lemah lembut, entahlah itu soal mereka, yang pastinya semasa perkara itu terjadi aku tidak ada disana.
Hal tersebut menurut kisahnya telah lama terjadi, krw - kira setahun yang lau, ini dah masuk dendam lama lah ni kan, jadi yang siPulan yang seorang ni still berdendam dengan anak ni, jadi tak puas hati konon, bukalah cerita baru nak bawa bertumbuk, jadi nak dijadikan cerita hebohlah semua mengenai hal ini, sehingga katanya ada pihak yang tidak berpuas hati. Namun syukurlah hal ini daapt diselesaikan dengan cara yang terbaik dikalangan mereka tanpa bertumbuk dan berbunuh. Namun dalam keadaan dah menjadi jernih, alamak ada pula hal baru, siibu yang anaknya yang kononnya disakiti oleh yang satu lagi ini tak berpuas hati, apa lagi dipanggillah anak yang kononnya mencari trouble pada anak nya tadi, nak tunjuk terror siibu sendiri datang memanggil anak yang kononnya cari trouble pada anaknya tersebut untuk membawanya kerumah, tapi aku salute habis pada budak ni, dia begitu gentleman lah guys....! Dia sedikit pun tidak membantah apa tah lagi mengelak sewaktu siibu ni datang kepadanya, dia ikut terus kemana siibu tadi membawanya, apa lagi dengar cerita siibu ini pula yang lebih over menengking budak yang tadi ni dengan bermacam - macam tengkingan, namun budak ni masih juga gagah berdiri, maklumlah mungkin dia rasa dia tak bersalahkan sebab itu dia saja berdiri. Jadi bila orang lain tahu yang siibu ini mahu mengerjakan budak tadi apa lagi yang lain pergilah berkejar kerumah siibu ini, dalam perundingan tertentu akhirnya selesai.
Rupanya dalam diam - diam siibu ini masih belum berpuas hati dengan budak tersebut dan masih lagi dendam pada budak tersebut. Apa ni????????? Inikah satu sikap dan contoh yang diperlihatkan oleh seorang ibu kepada anak - anaknya? Inikah cara dia menyayangi anaknya? Aku menggelengkan kepala ku sambil mengucapkan Astaghfirullah banyak kali, kerana bagi ku persoalan tersebut telah pun selesai dianatara anaknya dengan budak tersebut, jadi kenapa dia pula yang terlebih sangat? Patutnya dia sendiri menjadi hakim kepada pertikaian ini, dan bukan menjadi batu api pada hal yang sebegini. Siapa yang ingin anaknya dipukul atau dibunuh? Memang semua yang tidak inginkan perkara sebegitu terjadi, namun sebagai seorang ibu yang berfikiran waras, tidak salah untuk masuk campur dalam hal sebegini, namun biarlah betul caranya. Sekurangnya menjadi hakim kepada pertikaian ini dan menjadi pendengar kepada permasalah ini, dan bukan masuk campur dalam hal ini dan mengeruhkan lagi suasana yang sebegini.
Bagi aku sendiri aku merasa malu bila seorang ibu berfikiran dan berpendirian yang sebegini, sekurangnya biarlah berhemah sedikit dan dapat menahan emosi. Ini tidak hal anaknya dan budak tersebut telah selesai dia pula yang ingin mengeruhkan semula. Ingat kita ada undang-undang, dan perlu diingat kita ni manusia bukanlah sempurna sangat, sekalipun dia seorang yang ahli ugama tidak bermakna dia tidak pernah melakukan kesilapan cuma tuhan saja yang mempunyai sifat sempurna. Jadi Sekurangnya bila kita berfikir yang kita semua ni tidak sempurna dan sedikit sebanyak pernah melakukan kesilapan juga, janganlah tohmah orang dengan perkataan yang bukan - bukan. Lagi satu budak tu pun anak ibu bapanya juga kan, jangan fikir dengan bertindak sedemikian siibu tadi akan merasa megah dan sudah menang.
Apa yang aku tuliskan dalam blog aku ini, sekadar untuk renungan kita bersama, bukanlah bermaksud untuk menyindir sesiapa, aku mohon maaf jika ada yang terasa hati. Namun dalam kehidupan kita hari - hari kita akan menghadapai berbagai kerenah manusia dengan sifat dan kelalkuan yang berbeza - beza, namun itu terpulanglah pada diri kita untuk menilai sejauh mana diri kita sebenarnya. Jika kita hidup hanya dengan bersandarkan pendirian kita saja dan tidak pernah untuk nenerima pakai buah fikiran orang lain, itu juga tidak boleh, kerana jika sedemikian kita tidak akan pernah untuk melihat kesilapan diri kita sendiri, namun dengan menerima segala teguran dengan hati yang terbuka kita akan dapat melihat dimanakah kesilapan diri kita sebenarnya, masing - masing diantara kita mempunyai kekurang dan kelebihan. Apa yang penting kita terus berusaha kearah kebaikan pada diri kita sendiri.
' Orang yang bijak akan sentiasa melihat kelemahan yang ada pada dirinya sendiri dan memperbaiki dirinya melalui setiap kelemahan tersebut dan dapat menerima teguran yang diberikan kepadanya. '
' Kita sering menilai sebesar mana kejahatan yang dilakukan oleh orang lain pada hal kejahatan yang dilakukan itu hanyalah sebesar sebiji beras, namun kita sering terlupa pada kebaikan yang dilakukan oleh orang yang kita anggap jahat tersebut '
' Lihat pada diri sendiri apakah kekurangan kita, lalu belajarlah sesuatu untuk menambahkan kekurang tersebut, Khilaf itu adalah pengalaman yang terbaik untuk kita mengenali siapa diri kita.....'
fikir - fikirkan bersama apa yang saya tuliskan diatas tadi. Jika saya buat salah awda ada hak untuk menegur saya, kerana tidak salah untuk menegur orang yang membuat kesilapan. Tidak menjadi kesalahan untuk menegur kesilapan yang saya lakukan, saya akan sentiasa menerima teguran daripada siapa saja, prinsip yang saya amalkan, tidak semestinya kanak - kanak tidak boleh menegur orang yang tua jika orang tua itu melakukan kesilapan asalkan dengan cara yang betul, kerana setiap kesilapan itu perlu diperbetulkan. Jadi siapa saja berhak untuk memberikan teguran kepada saya.
Wassalam dan jumpa lagi......

Sekitar Majlis Mandi Berbedak DAYANG HAJAH ANIAH binti HAJI AWANG






Majlis ini diadakan biasanya sebelum berlangsung menerima berian dan akad nikah, ianya adalah sebahagian daripada adat perkahwinana orang - orang Brunei, yang mana tidak semua yang mempunyai adat sebegini. Apa yang ku ketahui adat Majlis Mandi Berbedak ini adalah adat asal orang kampong ayer pada zaman dulu yang masih diamalkan sehingga kehari ini. Dan ada juga yang sudah tidak mengamalkan majlis ini, terutama bagi sebilangan orang yang ingin mengambil jalan rengkas bagi mengadakan majlis perkahwinan .

Akan datang aku akan pos kan lagi gambar - gambar yang diambil semasa majlis Masuk berbedak dan majlis bersanding. Aku terpaksa poskan ianya dalam bentuk begini bagi menjimatkan masa aku untuk membuatnya. Oklah semoga you all happy...... and jumpa lagi...!

Selasa, 15 Disember 2009

SEKITAR MAJLIS MENERIMA BERIAN BAGI DAYANG HAJAH ANIAH binti HAJI AWANG - 11 DISEMBER 2009

Salam Semua, hai apakhabar? Semoga semuanya berada dalam keadaan yang menyenangkan dan sihat hendaknya. Untuk kali ini tiada banyak yang hendak aku tuliskan, maklum sajalah mood ku pada hari ini agak berkurangnan untuk menulis dalam blog ni, banyak kerja yang perlu aku selesaikan pada hari ini, ini pun aku curi - curi waktu saja untuk mengisikan blog ini.

Untuk sisipan blog ku kali , aku cuma ingin berkongsi dengan kalian sekitar majlis menerima berian bagi adik ipar ku yang berlangsung minggu lepas, so aku harap kalian akan dapat merenung gambar yang aku postkan dalam blog aku ini. Bagi mereka yang wajahnya ada pada gambar tu, hahaha... faham - faham ajelah. So hope u all happy.... aku chow dulu.... Babye.....!




Isnin, 14 Disember 2009

SELAMAT MELANGSUNGKAN PERNIKAHAN - DAYANG HAJAH ANIAH BINTI HAJI AWANG dengan AWANG AHMAD BAHREN BIN HAJI ABAS







Terlebih dahulu aku mohon maaf kerana lama tidak menulis dalam blog ku, maklum sajalah dalam beberapa minggu ini aku terlalu sibuk dengan berbagai urusan , terlalu banyak kerja yang perlu aku selesaikan tambah lagi pada minggu lepas adik ipar ku baru saja melangsungkan perkahwinan dengan jejaka pilihannya.

Buat adik, abang ucapkan Selamat Pengantin baru dan semoga akan kekal berpanjangan jodohnya sehingga keakhir hayat... Amin. Buat semua bersama - sama ini aku postkan sedikit gambar yang aku ambil semasa berlangsungnya hari pernikahan mereka untuk kita kongsikan bersama. Buat kedua mempelai abang doakan semoga akan memperolehi anak yang ramai..... AMIN.....! Hahahahaha... Jangan marah.....!

Isnin, 7 Disember 2009

AKU RINDUKAN ARWAH MAMA.......

Sudah hampir dua tahun arwah mama pergi , namun bagi aku pemergiannya meninggalkan kesan yang agak dalam bagi diri ku, impaknya terlalu besar pada aku. Aku masih belum dapat menerima pemergiannya, entahlah bukan tidak meredhakan pemergiannya, namun rasanya aku belum puas untuk berkasih sayang dengannya. Biarpun kini aku telah berumahtangga, hidup bersama isteri yang tersayang, namun kasih seorang ibu itu maseh juga aku dambakan, terutama apabila menghadapi berbagai masalah. Berdusta rasanya aku jika tidak rindukan beliau setiap waktu.
Bila aku terpandang pada setiap wajah wanita tua, imbasan ku terus kepada arwah ibu, entah kenapa sehingga kini aku maseh belum dapat menerima sepenuhnya pemergiannya. Semalam aku teringat pada arwah ibu lagi, ketika ini dirumah mertua ku sedang sibuk bagi persiapan majlis perkahwinan adik ipar ku, dan saudara mara banyak yang datang bagi membantu melaksanakan persiapan majlis tersebut. Diantara saudara mara yang hadir itu, adalah ibu saudara bapa mertua ku, entah sejak mama tiada, aku begitu rapat dengan beliau. Kerana ciri - ciri keibuannya hampir serupa dengan arwah mama.
Entah kenapa semalam tiba - tiba sewaktu kami sedang makan aku seolah merasakan aku sedang makan bersama arwah mama, ketika dia melayan aku sewaktu makan hampir serupa bagaimana arwah mama melayan aku ketika kami sedang makan, ketika itu sebak terasa dihati ku, namun kesedihan itu terpaksa aku sembunyikan. Ketika itu rindu ku pada arwah mama kembali bertaut, Ya Allah sahut hati ini, kenapa sedang ketika aku menghadap rezeki mu kau duga aku dengan yang sebegini? Itu rintih hati ku.....
Aku akui rindu ini masih tebal pada arwah mama, adakalanya bila aku bersendirian, aku akan menangis, entah kenapa??? Ketiadaannya telah memberikan perubahan kepada diri ini, biarpun pada pandangan setiap mata memerhatikan aku bisa ketawa, bergurau senda bersama mereka, namun terlalu dalam pada sudut hati ini, terpahat satu kerinduan pada seorang insan yang paling aku sayangi, seorang insan yang telah banyak berkorban dalam kehidupan ku, yang banyak mengorbankan dirinya demi kebahagiaan ku. Tiada kasih sejati yang aku terima selain dari kasihnya mama. Kerinduan ini masih tebal. Andainya mama bisa mendengar ketika ini, akan aku katakan padanya yang aku begitu merinduinya.
Tidak cukup rasanya kunjungan ku kepusaranya setiap pagi jumaat untuk melepaskan kerinduan ini padanya. Bagi ku hanya itulah saja tanda kasih dan sayang ku kepadanya selepas ketiadaannya. Aku pasti bahawa kedatangan ku juga seperti dinanti oleh nya. Cuma iringan doa untuknya agar ia akan aman damai bersemadi disana, dan semoga rohnya akan terhimpun bersama - sama dengan orang -orang yang beriman dan sentiasa memperolehi rahmat dari yang maha esa...... Amin.......!
MUM I LUV U & U R ALWAYS IN MY HEART

Ahad, 6 Disember 2009

SELAMAT PULANG DARI MENUNAIKAN FARDHU HAJI - SEMOGA MENDAPAT HAJI YANG MABRUR



Selamat pulang ke Tanah Air bagi semua jemaah Haji Negara Brunei Darussalam, dan semoga abiskita semua akan mendapat haji yang mabrur.
Alhamdulillah semua berjalan dengan baik dan lancar dan segala urusan semuanya baik. Itulah yang dikatakan oleh setiap jemaah Haji yang menunaikan Haji pada tahun ini, mereka begitu bersyukur kerana segala urusan berjalan dengan lancar dan teratur. Pihak yang menguruskan hal ehwal kesejahteraan para jemaah haji Brunei disana dapat melaksanakan tugas mereka dengan baik, itulah yang diceritakan oelh setiap jemaah. Walaupun mungkin berlaku sedikit masalah semasa mereka disana namun kita patutlah memuji ketangkasan pihak pengurusan haji negara didalam menyelesaikan permasalahan yang timbul. Dan ini jelas kepada kita bahawa pihak pengurusan Haji dari negara kita benar - benar mengelinga akan kepentingan para jemaah. Syabas buat Pengurusan Pihak Haji Negara Brunei Darussalam.
Dan buat rakan - rakan dan saudara mara yang telah selamat pulang ketanah air dari menunaikan haji diucapakn semoga dapat dan beroleh HAJI YANG MABRUR. Semoga apa yang diperolehi disana akan menjadikan kita semakin kuat untuk menunaikan ibadat kepada pencipta kita.

Selasa, 1 Disember 2009

BICARA PERIHAL KEHIDUPAN: SYUKURILAH PEMBERIAN TUHAN KEPADA KITA.

Aku melayari internet pagi ini, dan seperti biasa aku sering membaca akbar- akbar online dari negara jiran. Namun aku tertarik pada satu artikel ini, yang mana apabila aku fikir-fikirkan kenapalah mereka tidak pernah bersyukur dengan kejadian yang diberikan oleh Tuhan kepada dirinya. Saya ingin berkongsi maklumat ini dengan awda semua, dan semoga dengan apa yang awda baca ini akan dapat memberikan keinsafan kepada kita semua.
Ikutilah cerita selanjutnya...........
Dilema tukar jantina

Sesiapa yang mahu menukar jantina mesti hidup sebagai ‘wanita’ sekurang-kurangnya selama setahun, mengambil kursus mengenai hormon wanita dan mendapatkan kelulusan daripada dua pakar psikiatri.

PUNLOP TONGCHAI tersenyum puas di katil hospital selepas berjaya menjalani pembedahan tukar jantina di Poliklinik Pratunam, Bangkok.

AKHIRNYA selepas dua jam menjalani pembedahan, penantian Punlop Thongchai untuk merealisasikan impiannya sewaktu kecil tercapai jua.

Kini, dia sudah boleh digelar wanita 'sejati' apabila pembedahan menukar jantina yang dilakukan di sebuah klinik di Bangkok berjalan lancar.

Penari kabaret berusia 27 tahun itu sempat bersembang dengan jururawat sepanjang menjalani pembedahan yang hanya melibatkan pemberian ubat pelali di bahagian alat sulitnya sahaja.

Membesar di Thailand, iaitu salah sebuah daripada negara yang mempunyai populasi tertinggi di dunia dalam kes transgender serta mempunyai teknik pantas mengubah jantina, semangat Punlop sentiasa berkobar-kobar. Dengan kos serendah AS$2,000 (RM6,743), Punlop kini bergelar wanita.

Bagaimanapun, keputusan kerajaan mengetatkan prosedur menukar jantina seperti membuktikan keadaan psikologi individu tersebut kuat ke arah wanita sebelum dibenarkan berbuat demikian menyukarkan individu seperti Punlop.

Ini kerana baru-baru ini, kerajaan memutuskan sesiapa yang mahu menukar jantina di Thailand mesti hidup sebagai wanita sekurang-kurangnya selama setahun, mengambil kursus mengenai hormon wanita dan mendapatkan kelulusan daripada dua pakar psikiatri.

Namun, Punlop menegaskan permintaan itu amat melampau dan terlalu sukar untuk dipenuhi.
"Sebenarnya ia tidak perlu. Saya benar-benar tidak mahu melalui proses tersebut, jadi saya membuat keputusan untuk menjalani pembedahan sebelum undang-undang ini dikuatkuasakan," katanya kepada AFP sebelum melakukan pembedahan pada awal November lalu.

Perubahan jantina diharamkan sepenuhnya di Thailand sebelum seseorang itu berusia 18 tahun dan bagi lelaki, mereka mestilah berusia di antara 18 hingga 20 tahun, selain mendapat persetujuan daripada ibu bapa.

Aktivis gay Thailand, Nathee Teerarojanapong berkata, perlindungan undang-undang secara sah amat penting untuk mengawal kes pertukaran jantina secara meluas di mana kemudian hari ia sering kali dikesali oleh mereka yang terlibat.

"Saya mendapat banyak panggilan di mana mereka mengakui kesilapan yang dilakukan kerana menjalani pembedahan menukar jantina.

"Ia satu kesilapan besar dan mereka mahu kembali seperti sediakala tetapi perkara ini sudah tidak boleh diubah. Mustahil untuk mereka kembali menjadi lelaki sejati," tegasnya.

PAKAR bedah Thep Vedusit (tengah) sedang melakukan pembedahan menukar jantina ke atas Punlop Tongchai.

Sama seperti kesan psikologi terhadap perubahan jantina dan pemulihan selepas pembedahan, terdapat juga kesan sampingan daripada hormon yang harus diambil untuk mempercepatkan proses transformasi daripada lelaki kepada wanita. Ini termasuklah berpeluh pada waktu malam, keletihan, kenaikan berat badan, kehilangan otot lelaki dan libido.

Sehari sebelum pembedahan, Punlop memberitahu bahawa ketika masih kecil, dia gemar memakai pakaian wanita berbanding pakaian tradisional lelaki.

Justeru, menjelang usia 19 tahun, dia sudah mula mengambil pil hormon wanita dalam usaha untuk mengubah bentuk fizikal badannya.

"Saya tidak suka 'bahagian tubuh' ini kerana saya tidak menggunakannya," kata Punlop sambil menunjukkan ke arah kemaluannya.

"Saya sendiri tidak tahu mengapa saya memilikinya. Jika saya mempunyai vagina, sudah tentu saya akan menggunakannya,"tambahnya.

Untuk mencapai impiannya, Punlop bertemu dengan Dr. Thep Vedusit, seorang pakar bedah di Bangkok yang mampu mengendalikan pembedahan pantas mengubah jantina tanpa penggunaan ubat bius yang biasa. Bagaimanapun, Thep percaya peraturan baru yang akan digubal boleh menjadi penghalang utama untuk seseorang menukar jantina.

Ujar Thep, dia telah menjalankan lebih daripada 500 pembedahan perubahan jantina dan setiap minggu, dia mempunyai dua atau tiga kes. Separuh daripada jumlah itu terdiri daripada pelancong asing yang datang untuk mengambil kesempatan di atas kelemahan undang-undang Thailand berhubung isu tersebut.

"Saya fikir pakar bedah boleh membuat keputusan siapakah transeksual. Setiap daripada mereka sudah mempunyai tekad yang tinggi untuk melakukan pembedahan dan saya tidak fikir pakar psikiatri memberi apa-apa faedah kepada mereka," ujar Thep.

Pada hari pembedahan, Punlop berjalan masuk ke sebuah klinik yang terletak di sebatang jalan yang sibuk di Bangkok.
PUNLOP Tongchai meninggalkan Poliklinik Pratunam di Bangkok selepas membuat temujanji untuk pembedahan tukar jantina.

Tanpa sebarang solekan, Punlop yang berpakaian ringkas dengan dres tanpa lengan paras lutut, baju panas dan sandal diiringi masuk ke bilik pembedahan yang kecil dan suram. Dindingnya ditampal dengan helaian keratan akhbar mengenai bintang kabaret transeksual.

Thep mengambil satu jam lebih untuk 'membentuk' vagina menggunakan kulit organ genital lelaki miliknya. Punlop dibenarkan keluar pada hari yang sama selepas pembedahan dan dalam masa empat minggu, Thep telah menyempurnakan semua rawatan susulan yang ditetapkan ke atas Punlop.

"Ia tidak terlalu sakit. Saya boleh mengatasinya. Bagaimana perasaan saya sekarang? Sudah tentu saya amat gembira. Sepanjang hidup saya, inilah perubahan yang diinginkan. Ia impian saya sejak kecil lagi," kata Punlop. (Petikan dari Akbar KOSMO MALAYSIA)
Apa sudah jadi dengan mereka? Inilah yang dikatakan sebagai hidup yang tidak ada pegangan ugama, maka akan jadilah seperti mereka itu. Mereka tidak pernah bersyukur dengan apa yang telah diberikan kepada mereka. Apa sudah jadi..... Nampaknya inilah yang dikatakan sebagai Dunia Akhir Zaman. Fikir-fikirkanlah.......

Isnin, 30 November 2009

CUTI SEKOLAH DATANG LAGI......

Cuti sekolah datang lagi, bagi adik - adik abang ucapkan selamat bercuti dan semoga semasa cuti panjang ini, adik - adik akan daapt memanfaatkannya dengan melakukan perkara - perkara yang berfaedah. Biarpun masa belajar sudah pun habis bagi tahun 2009 ini, tidak bermakna adik - adik menggunakan masa cuti ini sepenuhnya dengan bermain, cubalah rancang sesuatu yang bermanfaat dan yang lebih menguntungkan adik - adik sendiri.
Terkenang pula abang waktu bersekolah dulu, biasanya setiap kali waktu cuti sekolah tiba, abang lebih gemar untuk menghabiskan masa abang untuk pergi keperpustaakan. Kerana bagi abang selain daripada dapat membaca buku disana, juga mendapat kawan - kawan baru. Selain daripada itu juga, bagi perpustaakan diBrunei ini, setiap kali waktu cuti penggal persekolahan , pihak Perpustaakan akan menyediakan berbagai aktiviti bagi mengisi waktu cuti persekolahan. Sebab itulah kenapa abang suka berkunjung kePerpustakaan setiap waktu cuti persekolahan adalah kerana untuk mengikuti segala aktiviti yang dianjurkan oleh pihak Perpustakaan.
Aktiviti yang dianjurkan diPerpustakaan adalah bermacam - macam selain daripada membaca, juga ada aktiviti yang berupa lawatan sambil belajar, drama, tarian, nyanyian dan bermacam lagi. Semua ini amat bermanfaat bagi adik adik, selain daripada itu juga kita akan mendaapat ramai kawan - kawan baru yang juga datang dari sekolah yang lain. Jadi dalam masa yang sama, selain daripada kita mengikuti aktiviti yang dianjurkan disana kita juga dapat lagi mengeratkan tali silaturahmi dengan kawan - kawan yang baru.
Sepanjang abang bersekolah itulah saja aktiviti yang abang lakukan setiap cuti sekolah, abang lebih suka menghabiskan masa pergi keperustakaan dan dari situlah juga abang banyak belajar banyak perkara, abang belajar menari tarian asli brunei, abang dapat membuat persembahan teater, abang telah melawat banyak tempat diseluruh negara. Malah abang juga pernah memegang beberapa jawatankuasa yang ditubuhkan sewaktu abang bergiat aktif dengan perpustakaan.
Bagi ibu bapa yang tidak dapat bercuti sepanjang musim percutian ini, ada baiknya kita korbankan sedikit waktu untuk menghantar anak - anak kita keperustakaan. Kerana kita tidak akan kerugian jika kita menghantar mereka kesana. Bagi setengah ibu bapa, yang mempunyai anak - anak remaja, mungkin ada yang berfikiran yang Perpustakaan adalah tempat bagi anak - anak berdating. Cuba kita lupakan cara pemikiran yang sebegitu. Sejak dari tahun 80'an lagi pihak perpustakaan telah menyediakan berbagai aktiviti disetiap cuti penggal persekolahan, tumpuan diberikan kepada perpustakaan kanak - kanak dan Perpustakaan muda - mudi. Kedua - dua perpustakaan ini mepunyai berbagai aktiviti yang berfaedah. Jika kita menghantar anak - anak kesana sekurangnya mereka akan dapat mempelajari sesuatu yang baru dalam kehidupan mereka. Jika kita tidak dapat bercuti bersama mereka ketika mereka sedang bercuti dan tidak dapat untuk membawa mereka melawat ketemapt yang menarik, mungkin dengan menghantar mereka mengikuti aktiviti perpustakaan yang mungkin salah satu aktiviti yang tersedia disana adalah lawatan, sedikit sebanyak akan mmberikan manfaat kepada mereka. Selain daripada itu juga banyak ilmu yang akan mereka timba melalui mengikuti aktiviti yang diadakan disana.
Kepada pihak Perpustakaan Dewan Bahasa Dan Pustaka Brunei, saya mengucpakan setinggi - tinggi tahniah diatas semua aktiviti yang telah berjaya abiskita ungkayahkan disetiap menjelangnya cuti penggal persekolahan. Bagi saya yang membesar didalam mengikuti aktiviti disana, amat berbesar hati kerana apa selain daripada menimba ilmu disekolah saya juga memperolehi ilmu yang lain, antaranya saya kini boleh berteater, mendiklimasikan puisi, menulis cerpen dan telah pergi ketempat - tempat yang saya tidak pernah kunjungi. Kerana aktiviti yang biskita seidakan memberikan manfaat yang besar kepada saya selama ini. Selain daripada itu saya banyak belajar sesuatu yang baru dari sana.
Bagi adik - adik yang bercuti, seklai lagi abang ucapkan selamat bercuti dan manfaatkanlah masa cuti ini dengan melakukan perkara - perkara yang berfaedah. Dan bagi adik - adik yang telah berjaya didalam peperiksaan akhir tahun yang lalu, bang mengmbil kesempatan untuk mengucapkan Tahniah diatas kejayaan yang telah kamu capai, dan semoga kejayaan yang diperolehi itu akan terus mendorong adik - adik untuk terus berjaya lagi. Bagi yang kurang berjaya teruskan berusaha dan jangan berputus asa. Kegagalan bukan bermakna adik - adik akan terus gagal, cuma mungkin memerlukan usaha yang lebih gigih untuk terus berjaya., sikap berputus asa pada kegagalan yang awal hanya akan memusnahkan kehidupan adik - adik, hadapi ianya dengan jalan yang sabar, kerana setiap yang senang itu akan datang bergolek, tanpa usaha kita tidak akan berjaya.
Wassalam......

Khamis, 26 November 2009


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 16 Oktober 2009

HAI SEMUA..... SELAMAT BERTEMU KEMBALI

Assalamualaikm pada semua........
Hampir beberapa bulan saya tidak updat blog saya, bukan apa kerana terlalu banyak kerja dan tugasa yang perlu saya selesaikan dan tidak kurang juga banyak perkara yang berbangkit dan akhirnya menjadi masalah yang terpaksa diselesaikan. Alhamdulillah kini saya kembali semula kepada blog saya, dan terasa rindu juga bila sudah lama tidak menulis dalam blog saya.


Masa berlalu dengan begitu pantas sekali, dan tidak terasa cuma tinggal dua bulan saja lagi kita akan melangkah ketahun baru 2010, dan sepanjang tahun ini sememangnya mengukir banyak cerita pahit manis yang akan terabadi didalam kotak memori kita, baik ia kenangan yang manis mahupun pahit.

Sepanjang beberapa bulan saya menyepi, banyak perkara yang saya dengar dan lihat, yang membuatkan saya berfikir dan memperlajari dari apa yang saya lihat dan dengar tersebut. Tidak kurang juga yang menjadikan saya semakin matang dalam mengharungi kehidupan saya ini. Dalam kehidupan rumahtangga saya, Alhamdulillah saya suami isteri hidup dalam bahagia, saya bahagia hidup disamping isteri saya yang tersayang, cuma kami berdua belum dikurniakan lagi rezeki untuk menimang cahaya mata, biarpun usia perkahwinana kami sudah hampir menjagkau dua tahun, namun saya dan isteri hanya berdoa supaya dalam amasa yang terdekat ini kami akan dikurniakan cahaya mata, impian kami berdua adalah untuk menimang anak kembar jika nanti dikurniakan rezeki. Amin..!


Dalam usaha untuk mempertingkat ekonomi keluarga pada masa ini kami berdua sedang merancang untuk membuka sebuah perniagaan kecil - kecilan, cuma untuk menambahkan sedikit kewangan, dan insyaAllah ianya mungkin akan dapat dilaksanakan pada tahun hadapan. Dan saya masih lagi berusaha untuk mencapai cita - cita saya yang masih belum dapat saya gapai lagi, dan saya terus berusaha untuk kearah itu tanpa ada sedikit pun rasa putus asa, kerana bagi saya jika saya mudah berputus asa maka semudah itulah juga harapan dan cita-cita saya menjadi hancur. Sebab itulah saya tanamkan pada diri saya agar untuk tidak mudah untuk berputus asa dalam apa jua perkara yang saya ingin lakukan, kerana semakin saya gagal, semakin kuat semangat saya untuk mencapai kejayaan itu, biarpun harus bangun beberapa kali dari rebah, semua itu saya lakukan kerana saya ingin buktikan bahawa biarpun kegagalan itu sering melanda kita, ianya tidak bermakna akan melemahkan semangat saya untuk maju dan menghalang saya dari mencapai cita - cita saya. Saya terus berusaha kearah itu, kerana semakin kita lemah maka semakin itulah juga kita akan terus gagal dalam hidup kita, itulah prinsip saya.



Saya tahu bahawa segala kegagalan itu tidak berpunca dari siapa - siapa malah semua kegagalan itu adalah berpunca dari kelemahan diri sendiri, kelalaian saya dan juga kurangnya usaha yang gigih. Dan kerana itulah saya sering mempelajari dan meneliti dimana sebenarnya kelemahan saya itu, agar ianya akan dapat membantu saya untuk memperbaiki kesilapan dan kegagalan saya, saya jadikan kegagalan - kegagalan yang lalu sebagai perintis untuk saya memulakan langkah baru dalam memperbaiki kesilapan saya tersebut, dan insyaAllah saya yakin dengan cara bermuhasabah dan meniliai prestasi diri melalui mengakui kelemahan dan kesilapan diri sendiri saya pasti akan dapat memperbaiki diri saya dan juga akan dapat mencapai apa yang saya impikan dan cita - citakan selama ini.


Bagi saya jika kita tidak dapat menerima hakikat akan kelemahan diri sendiri dan tidak ingin untuk memperbaikinya itu adalah sifat HIPOKRIT dan menipu diri sendiri. Selama kita memiliki sifat sedemikian maka selama itulah juga kita tidak akan dapat memperbaiki kesilapan kita, kerana semakin kita takut untuk gagal dan semakin itulah juga kita akan terus diberikan cubaan. Seorang yang HIPOKRIT tidak akan pernah mengatakan dirinya sebagai seorang yang gagal, malah dia merasakan dirinya sering dalam keadaan yang betul, ini kerana baginya dia tidak perlukan orang lain untuk memperbaiki kesilapan dirinya, kerana baginya dia sendiri tahu untuk menilai siapa dirinya dan apa yang dia buat tersebut adalah betul. Namun sebaliknya orang yang seperti ini tidak akan pergi jauh dan malah apa yang pada kehidupannya itulah saja yang akan dilaluinya, kerana apa dia tidak perlukan orang lain untuk menunjuk arah dan membetulkan kesilapannya. Orang yang hipokrit ini hanya merasakan dia itu adalah insan yang tidak pernah salah dan kesilapan itu hanya dibuat oleh orang lain.
Saya paling suka diberikan teguran yang dapat membina diri syaa, kerana melalui teguran itu saja yang akan dapat untuk memberitahu kita dimana sebenarnya kesilapan yang telah kita lakukan. Teguran secara bersemuka adalah satu cara yang terbaik dan malah cara sebeginilah yang paling saya sukai. Teguran dengan cara yang betul dapat memperbaiki segala kesilapan yang pernah kita lakukan ianya adalah motivasi yang paling baik dalam memperbaiki attitude kita, jika kita mudah untuk ditegur dan mengakui kesilapan yang kita lakukan pastinya kita akan mudah mendapat kawan, dan sedikit sebanyak kita akan mempebaiki lagi diri kita. Kita menilia diri kita bukan dari kacamata kita sendiri, kerana jika kita sendiri yang menilai diri kita pastinya kita akan merasakan yang kita sentiasa betul, namun jika kita serahkan orang lain untuk menilai kita dan juga keolahan kita dan mudah menerima teguran itu, maka dari sanalah kita akan dapat memperbaiki segala kesilapan kita.
Akhir kata dari pertemuan yang baru ini, saya mohon maaf andainya apa yang saya tuliskan dalam blog saya kali ini tidak menggembirakan anda untuk membacanya, namun hakikatnya itulah saya, teguran yang baik adalah motivasi yang berguna kepada perubahan diri, mengenal dan mengetahui kesilapan diri sendiri itu adalah satu sifat yang terpuji dalam meneruskan kehidupan.
Ingatlah Dosa kepada Tuhan akan terampun sebaik saja kita bertaubat, namun mengeccilkan hati orang lain dan melakukan kesilapan dan kesalahan pada orang lain terlalu besar dosanya selama kita kita minta ampun kepada orang itu. Tidak akan masuk syurga selagi insan yang disakiti hatinya itu tidak mengampunkan dosanya kepada kita. Maka fikir - fikirkan dan nilai-nilailah dengan bijak. Kadang kita takut dosa kita pada Tuhan lalu kita tunaikan segala suruhannya dan berharap agar diakhirat kelak kita akan dapat masuk syurga, namun kita lupa bahawa diluar sana masih ada orang yang hatinya terusik oleh kita sehingga dia tidak mahu mengampunkan dosa kita, dan yang mana impian kita untuk masuk keSyurga itu akan hancur lebur hanya kerana kita terlupa untuk meminta ampun pada orang tersebut akan kesalan kita.
Fikirkanlah sebaiknya........... Jumpa lagi.

Jumaat, 26 Jun 2009

BERITA MENGEJUTKAN SELURUH DUNIA : RAJA POP - MICHAEL JACKSON MENINGGAL DUNIA

Mungkin seluruh dunia sudah mengetahui tentang kematian Raja Pop Michael Jackson secara mengejut pada hari Khamis yang lalu akibat penyakit jantung, itupun seperti yang dilaporkan dalam berita. Kesian... cuma itulah yang hanya dapat aku keluarkan dari mulut ku, dan setakat itu saja cuma mungkin perjalanan bagi kehidupannya.
Pada mulanya aku tidak mengetahui tentang berita kematian beliau, hal ini cuma aku ketahui semaa aku hendak pergi menziarahi kubur arwah ibu, biasalah rutin mingguan setiap hari jumaat untuk melawat Kubur arwah ibu, seperti biasa aku ditemankan oleh dua orang anak saudara ku yang setia bersama ku setiap minggu untuk menjadi teman ku mengunjungi kubur arwah ibu ku, Khairul dan Hisham, mereka berdua ini sajalah yang terus setia menemani aku untuk menziarahi kubur arwah ibu setiap jumaat. Sewaktu dalam perjalanan, Khairul mengkhabarkan kepada ku tentang kematian Raja Pop ini, aku terkejut seolah tidak percaya. Lalu aku cuma mendengar berita yang disampaikan melalui radio dengansebaiknya, nyatanya betul. Kesian kata ku dalam hati, mungkin sudah sampai had perjalanan kehidupannya tambah ku lagi dalam hati.
Aku cuba mengimbas kembali masa yang lalu, sewaktu zaman - zaman kegemilangan mendiang Michael Jackson dulu, kira - kira 20 tahun yang lalu. Sewaktu lagu - lagunya seperti BILLIE JEANs, BEAT IT THRILLER, BLACK N WHITE dalam kegemilangannya aku ketika itu masih bersekolah lagi, aku baru mencapai usia remaja. Aku maseh ingat lagi bila mana tarian yang ditarikan oleh beliau menjadi ikutan anak - anak remaja seperti aku, terutama moon walk. Gambar beliau bukan saja dilekatka pada dinding malah juga pada file - file sekolah, tidak kurang juga pada buku - buku teks. Yang lucunya sehingga sanggup memphotocopy setiap gambarnya.
Aku bukanlah peminat yang begitu fanatik kepada MIchael Jackson, namun aku meminatinya kerana setiap lagu yang dinyanyikannya, jika kita lihat pada setiap lirik lagu-lagunya pastinya akan terselit massage yang berunsurkan kedamaian, selain daripada itu juga video - video clip beliau juga mepunyai gaya dan citarasa yang tersendiri yang mana kejarangan dibuat oleh penyanyi dan penghibur yang lain. Setiap video clip yang dibuat mempunyai keunikan yang tersendiri, yang mempunyai message yang tersendirri untuk disampaikannya. Dalam banyak video clip yang dibuat oleh Michael Jackson aku paling suka video Clip Thriller dan Black and White, kerana kedua - dua video clip tersebut mempunyai keunikannya yang tersendiri yang mencetuskan kelainan dari video clip penyanyi - penyanyi yang lainnya. Message yang disampaikan begitu jelas terutama pada video clip Balck and White, sebab itulah beliau terkenal sebagai seorang penghibur yang mempunyai keunikan dalam setiap persembahannya disetiap konsert yang diadakannya. Idea yang dicetuskan oleh beliau yang inginkan kelainan dari yang lain merupakan sesuatu yang banyak meninggalkan kesan kepada setiap yang melihat persemabahn beliau. Berbagai cara dan konsep dicetuskan dalam setiap persembahannya, ditambah lagi dengan koreografi yang begitu menarik yang kadangnya membuat orang terpesona apabila menonton persembahannya. Boleh diatakan beliau banyak mencetuskan kelainan dalam setiap persembahan yang dipersembahkan.
Namun satu perkara yang begitu mengejutkan aku adalah berita tentang beliau telah memeluk Agama Islam, aku terkejut dan memanjatkan syukur yang tidak terhingga sekiranya apa yang aku dengar mlalui berita yang disampaikan tersebut adalah betul. Khairul anak saudara ku yang bercerita tentang hal ini kepada ku semalam. Lalu aku beritahu kepadanya, jika kita ingin memastikan kesahihan cerita tentang keislaman beliau apa yang perlu kita tunggu adalah melihat semasa hari pengkebumiannya nanti, jika jenazahnya dibawa keMasjid bermakna beliau telah sah memeluk agama islam sepenuhnya, dan jika pada hari pengkebumian beliau diadakan didalam gereja maka beliau maseh lagi belum islam lagi. Itulah saja andaian yang dapat aku berikan tentang berita semua itu. Kerana bagiku apa yang kita ingin buktikan tentang kesahihan berita tersebut adalah melalui dengan cara tersebut, iaitu kita tunggu semasa hari pengkebumiannya nanti, kerana dari sanalah nanti akan terungkai segala jawapan pada semua persoalan yang digembar gemburkan selama ini.
Itulah kehidupan kita, dimana penghujung pada perjalanan kehidupan kita adalah sebuah kematian. Biar sebesar mana pun popularity yang kita telah buat, biarpun seluruh dunia mengetahui kepopularitian kita dan sebesar mana pun sanjungan yang diberikan kepada kita kita tidak dapat lari dari menghadapi sebuah kematian, kerana itulah penghujung dan noktah pada kehidupan kita ini. Namun mungkin cara kematian yang akan kita hadapi itu ada perbezaannya. Jika Raja Pop kita ini benar mati dalam keadaan seorang muslim dan mualaf, aku berdoa semoga rohnya akan terus dicucuri rahmat dari tuhan yang maha kuasa...Amin....! Dan Salam Takziah buat keluarganya dan semua peminat beliau.

Ahad, 21 Jun 2009

SELAMAT ULANGTAHUN PERTAMA HARI PERKHWINAN


Pejam celik , tanpa aku sedari masa yang berlalu pada hari ini 22 Jun 2009, sudah setahun aku mendirikan rumahtangga. Masa berlalu dengan begitu pantas, setiap detik membawa berbagai pengalaman baru bagi aku, dan sudah setahun juga pada hari ini aku bergelar suami.
Buat isteri ku yang tersayang, SELAMAT ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA aku ucapkan pada isteri ku yang tercinta dan tersayang, semoga apa yang telah kita lalui dalam usia perkahwinan kita yang baru ini akan memberikan kita pengalaman yang baru dalam diri kita masing - masing, dan semoga kita akan sama - sama mengecapi pahit manis dalam berumahtangga ini bersama - sama dengan penuh kesabaran dan ketakwaan, sama - sama kita hadapi segala rintangan dan juga cabaran yang akan berlalu dihadapan kita, dan semoga segala apa jua rintangan itu akan menjadikan diri kita berdua menjadi cekal dan lebih kuat untuk melayari bahtera perkahwinan dan alam rumahtangga kita ini.
Sesungguhnya tiada yang lebih baik dan membahagiakan kita dalam usia perkahwinan kita yang masih baru ini selain dari sikap keterbukaan kita berdua dalam semua hal, sikap saling hormati menghormati dalam menanai hak kita masing - masing, memahami hak privacy kita masing-masing, dan sikap kompromi kita dalam semua hal. Sesungguhnya semua itulah yang membuatkan kita bertambah lebih kuat dan cekal serta tabah dalam melayari bahtera rumahtangga kita.
Terima kasih yang tidak terhingga buat mu isteri ku tersayang, kerana selama setahun kita bersama melayari bahtera rumahtangga kita dengan rukun dan damai. Dapat melayan segala kerenah ku dengan penuh kesabaran, semoga kita akan terus kekal bahagia hingga keakhir hayat. Dan semoga tuhan akan mengabulkan doa kita untuk menimang cahaya mata dalam masa terdekat ini.... AMIN.

Jumaat, 19 Jun 2009

RENUNGAN KITA BERSAMA : HAYATILAH SEDALAMNYA APA YANG TERTULIS INI.


Pagi tadi aku sewaktu aku membuka email yang aku sudah lama tidak aku baca aku tertarik dengan salah satu email yang dikirimkan oleh rakan ku berhubung dengan cerita yang aku muatkan didalam blog ku ini. Dimana ianya banyak memberikan kesedaran kepada diri ku, bahawa kehidupan ini jika kita cuaikan pastinya kita tidak akan memperolehi apa juga ganjaran dari yang Maha Esa. Dan dari apa yang aku baca ini jua telah banyak memerikan kesedaran kepada diri ku.
Bagi aku , kenangan 20 tahun yang lalu semasa aku mengerjakan ibadah Haji adalah merupakan satu kenangan yang tidak akan pernah aku lupakan, dan jauh daripada sudut hati ini ingin kembali lagi berkunjung keTanah Suci Mekah dan Madinah pada satu masa insyaAllah jika diizinkan oleh Tuhan dan mempunyai rezeki yang luas. Yang pastinya itulah antara disitinasi yang ingin aku kunjungi semula, kerana bagi ku tempat itulah yang paling seronok untuk dikunjungi kerana ianya mempunyai perbezaan yang banyak dibandingkan jika kita pergi melancong ketempat yang lain. Jika kita pergi melancong ketempat yang lain, paling tidak pun kita hanya pergi samada untuk shopping ataupun untuk melawat ketempat menarik, namun jika kita pergi keMekah dan Madinah, samada untuk mengerjakan Haji ataupun Umrah, banyak manfaat yang kita perolehi beserta dengan ganjarannya sekali , antaranya selain daripada kita dapat melawat ketempat yang menarik dan juga membeli belah, kita juga dapat mengerjakan ibadat umrah, tawaf dan juga menunaikan perintah Allah. Dan segala ketenangan kita akan perolehi disana insyaAllah. Dan aku berdoa semoga Tuhan akan menyampaikan hasrat ku untuk aku berkunjung kesana lagi.
Untuk yang ku janjikan tadi ikutilah cerita selanjutnya untuk kita jadikan sebagai renungan dan motivasi bagi diri kita semua. Ikutilah ceritanya seterusnya.
KAABAH TIDAK MAHU BERGERAK.
Rasa nak menangis bila membaca. Rindu rasanya nak pergi lagi ke Tanah Suci. Semoga Allah murahkan rezeki dan semoga dapat tawaf Kaabah. Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman, tok guru dah mula kuliah. Beliau menceritakan tentang peristiwa yang bakal berlaku di akhirat kelak.Tentang syurga tentang neraka.Para jemaah masing-masing diam, tunduk dan insaf. Salah satu cerita menarik yang disampaikanoleh tok guru iaitu berkaitan dengan titian As Sirat. Jambatan yang merentangi neraka menuju kesyurga itu bersifat fleksibel. Ia boleh membesar, mengecil, memendek dan memanjang mengikut kumpulan yang akan melintasinya.
Jika orang beriman, pastilah ia akan melebar dan memendek. Manakala bagi orang kafir, ia akan mengecil dan memanjang. Antara yang akan turut berarak menuju ke syurga ialah kaabah. Malaikat datang membawa perintah Allah kepada kaabah yang dihias indah pada hari itu supaya bergerak menujuke syurga.
Yang menghairankan, biarpun kaabah tahu itu perintah Allah, namun ia enggan bergerak. Lalu malaikatbertanya kenapa enggan bergerak kesyurga. Kaabah menjawab bahawa ia tidak akan bergerak ke syurga melainkan jika diiringi oleh semua manusia yang pernah tawaf di sekelilingnya.

Lalu malaikat mengumpulkan semua yang pernah tawaf untuk mengiringi kaabah ke syurga. Kaabah terus mendiamkan diri tak mahu bergerak. Malaikat bertanya lagi kenapa tak mahu bergerak. Kaabah menjawab, ada lagi beberapa orang yang tidak hadir.. Apabila diperiksa, rupa-rupanya orang-orangberkenaan telah dilempar ke dalam neraka kerana kesalahan yang pernah mereka lakukan di dunia.

Malaikat maklumkan bahawa orang berkenaan adalah orang-orang yang berdosa dan perlu disiksa di dalam neraka. Kaabah berkata, ia tidak peduli orang itu berdosa atau tidak. Yang penting ia tidak akan bergerak ke syurga melainkan diiringi oleh semua orang yang pernah tawaf di sekelilingnya.
Malaikat mengadu kepada Allah tentang hal yang berlaku.....Allah yang Maha Pengampun dan MahaMengasihani terus mengisytiharkan bahawa orang-orang itu telah diampunkan dosa mereka. Mereka lantas di bawa keluar daripada neraka dan mengiringi kaabah menuju ke syurga.... How nice kan .... bersyukur sekiranya dapat mengerjakan haji dan umrah.....Satu motivasi bagi rakan-rakan yang mampu untuk ke Mekah..sila2kanlah menjadi tetamu Allah..pergilah ketika masih muda dan kuat agar setiap langkah dan setiap nafas kita gagah dan diberkati oleh Allah swt...Kebahagiaan itu pasti datang, namun sejauhmanakah kita mengingati Allah swt dalam setiap urusan dunia kita?
Wallahua'lam....bissawab . Semoga ianya akan dapat membukakan mata kita dalam untuk kita menunaikan ibadat kita kepada Allah SWT.

Jumaat, 5 Jun 2009

SEKADAR UNTUK RENUNGAN BERSAMA : WANITA YANG DISIKSA



Apa yang aku muatkan dalam blogspot saya kali ini, saya perolehi dari satu blogspot kawan baru saya, dan saya tertarik untuk memuatkannya kedalam blogspot saya kali ini. Semoga ianya akan menjadi pengajaran serta iktibar buat semua dan supaya kita semua akan mendapat keampunana serta keberkatan dari Allah SWT. Amin. Selamat membaca......


Wanita Yang Di Siksa


Berkata Ali r.a. : Saya dan Fatimah telah pergi ke rumah Rasulullah S.A.W, apabila kami masuk ke rumah beliau maka kami dapati Rasulullah S.A.W sedang menangis, maka saya bertanya kepada Rasulullah S.A.W : " Ya Rasulullah S.A.W, mengapakah anda menangis?"


Lalu Rasulullah bersabda : " Aku menangis sebab sewaktu aku di israkkan ke atas langit, aku melihat keadaan orang-orang yang di siksa, itulah sebabnya bila aku mengenangkannya aku menangis".


Kemudian Ali r.a. bertanya : "Ya Rasulullah S.A.W, apakah yang anda telah lihat?"


Rasulullah S.A.W bersabda : "Aku melihat 10 macam siksaan bagi kaum wanita, antaranya :-


-Orang perempuan yang di gantung dengan rambutnya dan otak di kepalanya mendidih

-Orang perempuan yang di gantung dengan lidahnya dan tangannya di keluarkan dari punggungnya, dan minyak air di tuangkan ke dalam kerongkongnya-Orang perempuan yang di gantung dengan buah dadanya dari arah punggungnya dan air kayu zakum di tuang ke dalam kerongkongnya


-Orang perempuan yang di gantung di ikat kedua kakinya beserta kedua tangannya sampai ubun-ubunnya dan di belit di kuasai oleh beberapa ekor ular dan kala jengking


-Orang perempuan yang makan badannya sendiri dan di bawahnya terdapat api yang bernyala-nyala.


-Orang perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting gunting dari neraka


-Orang perempuan yang berwajah hitam dan dia makan usus-ususnya sendiri


-Orang perempuan yang tuli, buta dan bisu di dalam peti dari neraka sedang darahnya mengalir dari lubang bahagian badannya seperti hidung, telinga dan mulut. Badannya pula busuk sebab penyakit kulit dan penyakit lepra


-Orang perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai, mereka mendapat siksaan sejuta macam siksaan


-Orang perempuan yang berbentuk anjing, dan beberapa ekor ular dan kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Dan para malaikat memukuli kepalanya dengan palu gondom dari neraka.

Sebaik sahaja Fatimah r.a mendengar akan kata-kata ayahnya itu maka Fatimah r.a punberkata : " wahai ayahku, ceritakanlah kepadaku apakah amal-amal yang telah di lakukan oleh wanita-wanita tersebut?"


Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda : "Wahai anakku Fatimah, adapun :-


-Orang perempuan yang di gantung dengan rambutnya, adalah kerana dia tidak mahu tutup (melindungkan) rambutnya daripada di lihat oleh lelaki lain

-Orang perempuan yang di gantung dengan lidahnya, adalah kerana dia suka menyakiti suaminya dengan kata-katanya.


Rasulullah telah bersabda " Seseorang wanita yang menyakiti hati suaminya dengan kata-katanya, maka Allah S.W.T akan melebarkan lidahnya di hari kiamat nanti selebar 70 zira, dan akan mengikat kebelakang lehernya ".


Seseorang perempuan yang menyiksa suaminya dengan kata-katanya, maka sesungguhnya Allah S.W.T melaknatinya, maka para malaikat juga melaknatinya dan para manusia juga melaknatinya.


Dari Uthman r.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : " Seseorang perempuan yang mengatakan kepada suaminya dengan berkata : "Aku belum pernah melihat kebaikan mu, maka sesungguhnya Allah S.W.T akan menghapuskan amal kebaikannya selama 70 tahun, walau pun dia berpuasa pada siang hari dan mengerjakan solat pada malam hari".

-Orang perempuan yang di gantung dengan buah dadanya, adalah kerana dia menyusui anak orang lain dengan tidak mendapat izin suaminya.


-Orang perempuan yang di ikat dengan kakinya, adalah kerana dia keluar rumah tanpa kebenaran suaminya terlebih dahulu dan tidak mandi. Yakni mereka yang tidak mandi bagi membersihkan diri setelah habis haid atau nifas


-Orang perempuan yang makan badannya sendiri adalah kerana berhias untuk di lihat oleh lelaki lain dan mereka yang suka membicarakan aib orang lain


-Orang perempuan yang memotong-motong badannya sendiri dengan gunting-gunting dari neraka adalah kerana dia memasyhurkan dirinya di kalangan orang ramai, dengan bermaksud supaya orang akan melihat akan perhiasannya. Dan setiap orang yang melihatnya akan tetarik kepadanya sebab perhiasan yang dia pakai


-Orang perempuan yang di ikat kedua kaki dan tangannya sehingga sampai ubun-ubunnya , dan di belit dengan beberapa ular dan kala jengking adalah kerana dia itu boleh solat, puasa tetapi dia tidak mahu mengambil wudhuk dan dia tidak mahu mengerjakan solat dan tidak juga mahu mandi junub


-Orang perempuan yang kepalanya seperti kepala babi, dan badannya pula seperti keldai, adalah kerana dia suka mengadu domba dan sangat suka berdusta


-Orang perempuan yang berbentuk seperti anjing, adalah kerana dia itu ahli fitnah dan suka marah kepada suaminya


Abdullah bin Umar berkata bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa : "Kalaulah semua yang ada di bumi ini merupakan emas dan perak, kemudiannya di bawa oleh seorang perempuan ke rumah suaminya, maka dengan satu hari dengan bangganya dia berkata : Awak ni siapa, semua harta yang ada di sini milik aku, engkau tidak mempunyai harta apa-apa pun".Maka Allah S.W.T akan menghapuskan semua amal baiknya walaupun amal itu banyak.



Ibnu Abbas r.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Seseorang perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa kebenaran suaminya maka sesungguhnya dia di kutuk oleh segala sesuatu yang di sinari oleh matahari dan bulan sehingga dia kembali ke rumah suaminya".



Ibnu Abbas r.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Apabila seorang perempuan itu keluar dari rumahnya dengan menghiaskan dirinya dengan memakai wangi-wangian yang harum dan si suami pula membenarkannya,maka sesungguhnya Allah S.W.T akan membangunkan kepadanya setiap langkah isterinya itu satu rumah dalam neraka".



Talhah Bin Abdullah r.a berkata bahawa dia mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : "Apabila seorang perempuan itu sentiasa bermasam muka terhadap suaminya dan menyebabkan suaminya itu susah hati, maka sesungguhnya Allah S.W.T memurkainya sehingga dia tidak boleh lagi tertawa di hadapan suaminya atau mengembirakan suaminya itu".


*Di petik dari buku Himpunan Kisah-Kisah Laki-Laki dan Wanita di dalam Al-Quran dan Hadis.

GOSSIP KITA : KENAPA LELAKI MUDAH BOSAN DENGAN PEREMPUAN......?







Kita sering terlupa bahawa perjalanan kehidupan kita didunia ini umpamanya pentas, dimana kita manusia melakunkan berbagai watak untuk mengharungi kehidupan ini. Kadangkala kita membawakan berbagai watak dalam satu masa, dan tidak kurang juga kita akan jatuh tersungkur dalam sekelip mata apabila watak yang kita lakunkan itu tidak dapat kita kuasai dengan baik. Sampai waktu, lakunan kita tentunya akan ada penghujungnya yang akan mengakhiri lakonan kita, dan disitulah segala watak dan peranan kita akan pastinya akan menjadi penilaian, jika watak yang kita perankan itu terbaik maka imbalan yang kita akan terima adalah setimpal dengan lakonan kita didunia, jika tidak kita sendiri akan menerima akibatnya.
Kenapa lelaki mudah bosan dengan perempuan? Terlalu dalam untuk kita huraikan topik diatas, kerana ianya mungnkin akan menimbulkan kemarah pada sesetengah pihak yang membaca dalam blog saya ini. Namun apa pun sebelum ianya menjadi kemarahan serta banyak hati yang akan terusik saya ingin memohon kemaafan andainya tulisan saya dalam blog ini akan banyak membuatkan orang lain marah dan terusik. Siapalah saya, saya hanya seorang insan biasa saja, yang tidak lepas dari membuat khilaf, yang tidak lepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan. NAmun apapun yang saya tuliskan disini, adalah melalui pengalaman dalam perjalan kehidupan bukan saja diri saya malah juga dari beberpa orang rakan karib saya.
Jika awda seorang wanita yang datang berkunjung kedalam blog saya ini, maafkan saya andainya apa yang saya tuliskan ini akan membuatkan awda terasa hati, namun apapun ianya adalah hakikat pada sebuah kehidupan. Dimana kadang - kadang kita tidak nampak dengan apa yang kita buat, namun kita akan terasa apabila ianya terkena pada diri kita sendiri.
Kenapa lelaki sering dikatakan bertindak sesuka hati pada pasangan mereka, samada teman wanita, tunang maupun isterinya? Dan kenapa ianya boleh terjadi sebegini? PAda permepuan kita sama - sama meredah dan mencari penyelsaiananya. Andainya andaian saya ini salah saya minta maaf, siapalah saya, saya hanya insan biasa saja, kerana sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri.
Sebilangan perempuan tidak pernah menyedari perangai mereka terhadap pasangan lelalki mereka. Mereka tidak pernah untuk bertanya pada pasangan mereka itu, apakah yang dibuatnya itu dapat diterima oleh pasangan mereka atau tidak? Ada perempauan yang semasa mereka dalam alam percintaan tidak pernah menampakkan sikap dan sifat yang begitu kasar pada pasangan mereka, tidak begitu sensitif malah dapat ditegur dengan car ayang baik, apa pun ianya tidak membosankan pasangannya. Namun setelah mendirikan rumahtangga, segalanya berubah, belum sampai setahun perkahwinan segalanya berubah. Isteri tidak menunjukkan perangai yang ada pada dirinya semasa mereka bercinta, siisteri yang dianggap sabagai orang yang lemah lembut kini menjadi kasar dalam segala perbuatan, tidak dapat ditegur sekalipun untuk kebaikan, tidak tahu untuk melayan suami dengan baik, dan malah segalanya berubah dan apa yang ada pada masa bercinta sudah tidak ada. Sisuami menjadi serba salah melihat perubahan pada isterinya, namun dia tetap bersabar demi untuk menjaga hati siisteri apa tah lagi mereka masih lagi tinggal sebumbung dengan bapa dan mak mertua, jadi segalanya terpaksa ditanggung dengan penuh kesabaran.
Sikap sebilangan perempuan yang suka melenting juga adalah merupakan salah satu faktor yang kadang membuatkan sisuami beralih pandangan kepada perempuan lain. Sebilangan perempuan mempunyai sifat bahawa mereka tidak layak untuk diberikan teguran oleh sesiapa pun kecuali oleh orang tua mereka, ini termasuklah suami mereka. Kadangkala siisteri memberikan alasan bahawa mereka tidak pernah untuk diberikan teguran yang sebegitu, kerana konon - kononnya dia tidak pernah dibuat begitu, pada hal apa yang dilakukan oleh suami hanyalah untuk kebaikan, dan teguran yang diberikan bukanlah bermaksud apa - apa hanya untuk kebaikan bersama dalam rumahtangga. Dan hal sebegini, bagi lelaki, jika sudah pasangannya membuat perangai yang sebegini, akan membuatkan mereka terus bosan. Dan apa tah lagi bagi mereka yang merasakan kejantanan mereka tercabar sudah pastinya akan melakukan diluar batas kesabaran mereka. Dan kerana itulah juga kenapa terjadinya lelaki bersikap curang terhadap isterinya. Kecurangan yang dilakukan oleh sisuami, bukan atas kehendaknya atau hawa nafsunya, kerana sebagai seorang lelaki, sebilangannya mempunyai rasa prihatin dan kasih sayang yang begitu dalam, namun oleh kerana perangai pasangan yang menjadikan mereka bertindak diluar daripada apa yang difikirkan.
Telunjuk yang menunjuk pada kesalahan hanya tertumpu pada kaum lelaki andainya ada masalah didalam rumahtangga, namun tidak pernah tertanya apakah kesilapan yang terjadi sebenarnya, sehinggakan terjadi masalah besar dalam rumahtangga. Lelaki sering diekploitasikan sebagai manusia yang paling ganas, tidak mempunayi sikap balas kasihan dan sebagainya, namun pada hakikatnya tidak semua lelaki yang mempunyai habit atau attitude yang sedemikian. Dan tidak pula kesemua wanita atau perempuan yang bersikap seperti apa yang saya tuliskan diatas tadi, yang saya katakan hanya segelintir dari kita sahaja.
Pernah pada satu ketika saya bertanya pada teman karib saya kenapa berlaku curang pada isterinya, jawapan yang diberikan pada saya terlalu mudah dan simple, " aku dah tak tahanlah Beb, isteri aku dah melampau. Dia kata pada aku yang bukan-bukan, tuduh aku atas suka dia saja, pada hal apa kau sendiri taukan aku jenis yang bagaimana. Selama ni aku tak pernah nak berlaku curang pada dia, boleh dia kata aku dengan macam tu. Daripada aku dituduh macam - macam dan sebelum ni aku tak pernah buat, lebih baik aku buat", jawab teman aku.
Aku mula terfikir daripada apa yang dikatakan oleh teman aku tadi, aku faham benar dengan sikap dan perangai kawan aku yang satu ini, sedari bujang sehinggalah dia kawin, aku tau dia seorang yang jujur pada pasangannya, dan tidak pernah untuk melakukan perkara yang dibenci oleh pasangannya, namun setelah apa yang terjadi dia akhirnya mempunyai skandal, yang mana dia sendiri sudah berubah spenuhnya. Dia telah belajar daripad isterinya, itulah yang diberitahu kepada ku. Aku yang melihat perubahan pada dirinya hanya bisa memandang dengan mata, dan tidak dapat untuk berbuat apa - apa lagi, untuk dinasihatkan siapalah aku, yang hanya dapat aku buat hanyalah meminta suapaya ianya tidak terjadi kepada diri ku.
Masih banyak lagi yang ingin aku tuliskan namun aku ras cukuplah dulu untuk kali ini. Bagi aku, aku sering mendidik diri ku supaya aku bersabar jika ada apa yang berlaku, disamping itu, aku juga sering mengingatkan pada isteriku, bahawa jangan sekali mengeluarkan kata - kata atau membuat tuduhan yang tidak pernah aku buat, kerana ianya akan mendidik dan mendorong aku untuk melakukan perkara tersebut. Itu yang sering aku nasihatkan pada isteri ku, kerana aku yakin bahawa setiap patah perkataan yang terkeluar daripada mulut kita adalah merupakan satu doa, dan jika ianya diizinkan oleh Tuhan, ianya pastinya akan terkabul. Jadi fikirkanlah bersama..... Jika berlaku kesilapan didalam rumahtangga, kita selesaikan dengan cara yang terbaik, jika timbul syak wasangka kita berunding dengan cara yang baik, kita lihat dan pandang diri kita setiap waktu, cari dimana kekurangan kita dan terima sebarang teguran dengan hati yang terbuka, perbetulkan dengan cara yang baik jika terdapat kekeliaruan dalam rumahtangga kita, kita jaga hati pasangan kita masing-masing, sentiasalah berdoa kepada Allah SWT untuk kesejahteraan rumahtangga kita, insyaAllah kita akan mendapat keberkatan dari illahi.